عنوان مقاله : چگونه زبان برنامه‌نويسي خود را انتخاب كنيد

1

  • شايد اولين كليد موفقيت در برنامه‌نويسي انتخاب زبان مناسب است و اگر اين انتخاب مربوط به اولين زباني باشد كه مي‌خواهيد ياد بگيريد كه مهم‌ترمي‌شود. البته در اين مورد مقالات زيادي نوشته شده است اما هر كدام از اين مقالات مي‌تواند داراي نكاتي باشد كه باعث دقت و موفقيت بيشتر شما شود.
    براي انتخاب يك زبان مناسب راه‌هاي زيادي وجود دارد. معمولاً كساني كه براي اولين‌بار مي‌خواهند برنامه‌نويسي كنند با يكي از اين روشها زبان مورد نظر خود را انتخاب مي‌كنند:
    راهنمايي دوستان: ممكن است شما بتوانيد با راهنمايي دوستانتان در دانشگاه و يا همكارانتان يك زبان برنامه نويسي مناسب براي كار خود را انتخاب كنيد.
    محبوبيت و عموميت زبان: بعضي از زبانهاي آنقدر در جامعه عموميت دارند و آنقدر محبوب هستند كه خود به خود به سوي آنها جذب خواهيد شد.
    راحتي و سختي: يكي از مهمترين معيارها براي انتخاب يك زبان جديد مي‌باشد. بعضي از مردم دوست دارند راحتترين مورد را انتخاب كنند ولي در مقابل گروهي نيز هستند كه از نظر رواني دوست دارند هميشه خود را بيازمايند و در اين مواقع سخت‌ترين نوع ممكن را انتخاب مي‌كنند. اين بستگي به روحيه خود شما دارد.
    دانشگاه: دانشگاه نقش تعيين كننده‌اي در اين زميه دارد. معمولاً اگر شما مجبور به آموختن يك زبان خاص در دانشگاه باشيد خود به خود به آن گرايش پيدا مي‌كنيد.
    انتخاب بر اساس علاقه‌ها: بعضي از مردم در انتخاب‌هاي خود علاقهنديهاي خود را نيز دخيل مي‌كنند. براي نمونه ميزان درآمد، همكار شدن با چه كساني و يا محل كار جديد هركدام مي‌توانند يك علاقمندي به حساب آيند.
    همه موارد بالا در انتخاب زبان مورد نظر شما دخيل هستند اما معمولاً بعضي از زبانها براي كارهاي خاصي طراحي شده‌اند و اصولاً در انتخاب زبان بايد به كارآيي آن نيز توجه كرد. پس اگر بخواهيم دلايل برتري يك زبان بر زبان ديگري را بررسي كنيم مي‌توانيم از موارد زير نام ببريم.
    راحتي يادگيري: بعضي از زبانهاي برنامه‌نويسي داراي پروسه يادگيري آساني هستند. شما مي‌توانيد به سادگي در آنها استاد شويد. همچنين بعضي از بانها ممكن است از نظر ياديگري آسان باشند اما استاد شدن در آنها زمانبر است.
    سرعت اجرا: در بعضي از پروژه‌هاي نرم‌افزاري نمي‌توان از هر زبان دلخواه استفاده كرد. شايد مجبور باشيد سريعترين زبان را انتخاب كنيد اگرچه به آن مسلط نيستيد و با آن را دوست نداريد.

    همچنین ببینید:
    مولانا ، شاعری وحدت گرا ، معنا گرا ، و هدایت گر


    درآمد: بعضي از زبانها ممكن است آنقدر در بورس باشند كه يادگيري آنها مساوي با استخدام و كسب درآمد بالا باشد. در اين حالت شايد شما هم علاقمنديهاي خود را كنار بگذاريد و وقت خود را به يادگيري يكي از اين زبانها اختصاص دهيد.
    استاندارد شدن: بعضي از زبانها شايد علي‌رغم كارايي پايين به صورت استاندارد در يك كار و يا يك رشته در آمده‌اند. براي نمونه ممكن است در بسياري از محيط‌هاي مهندسي از زبان بي‌خود FORTRAN استفاده شود و شما مجبور باشيد اين زبان را ياد بگيريد و يا در اين زمينه مي‌توان Prolog را مثال زد كه به صورت يك استاندارد براي پروژه‌هاي هوش مصنوعي درآمده است.
    هم‌اكنون زبانهاي برنامه‌نويسي زيادي براي انتخاب شما وجود دارند. از آن جمله مي‌توان به زبانهاي
    BASIC، PL/، C، C++، LISP، PROLOG، Ada، java pascal، Assembler، FORTRAN، COBOL، Python، Classic Visual Basic، Visual Basic، NET، PHP، Rubyon Rails و C# اشاره كرد.
    شما مي‌توانيد در تحقيقات خود براي انتخاب زبان مناسب اين سه سوال را ملاك عمل خود قرار داده و با جواب دادن به آنها به نتيجه مناسبي برسيد.
    1- تا به حال نام كداميك از اين زبانها را قبلاً شنيده‌ايد و يا كمي يا آنها آشنايي داريد؟
    2- هر كدام ز اين زبانها داراي چه ويژگي‌هايي هستند و براي كدام نوع از كارها مناسبند؟
    3- اكنون در جامعه ما كداميك از اين زبانها داراي شانس بيشتري براي استخدام و يا كار هستند؟
    نظر شخصی من :
    اگه تازه می خواهید وارد برنامه نویسی شوید و هیچ اطلاعی در این مورد ندارید. بهتر است ابتدا قبل از یاد گیری یکی از زبانهای فوق
    یک دوره الگوریتم نویسی ابتدایی را یاد بگیرید و بعد زبان پاسکال یا بیسیک را شروع کنید بعد از اینکه با ساختاز زبانهای برنامه نویسی آشنا شدید و پایه تان قوی شد می توانید در دوبخش برنامه نویسی کنید
    1 – application (کاربردی ) = این دسته به زبلانهایی گفته می شود که تحت سیستم عامل کار می کنند و وابسته به آن هستند مثل :
    C، visual C++، java , pascal، Visual Basic، C# و Delphi و …
    به کمک زبانهای فوق می توانید در زمینه game و موبایل و پایگاه داه
    و کنترل سخت افزار و …. برنامه بنویسید
    2- web ( زبانهای اسکریپتی ) = این زبانها برای اجرا وابستگی به سیتم عامل ندارند و در sever ترجمه میشوند و توسط مرورگر اجرا می شوند مثل
    Python , PHP , Html , Java Script , asp و …..
    به کمک زبانهای فوق می توانید در زمینه ساخت سایتهای شرکتی , شخصی
    و در زمینه شبکه و پایگاه داده و … برنامه نویسی کنید.
    منبع : www.hemmaty.com و هفته نامه علم روز
    پیشنهاد می کنم مقاله زیر را هم مطالعه کنید :
    كدام زبان برنامه‌نويسي را انتخاب كنيم؟

    همچنین ببینید:
    دنياي امروز ( مغایرتهای زمان ما)

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    ممکن است شما دوست داشته باشید
    1 نظر
    1. علی می گوید

      عالی بود میثم جان

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.