ردیف هفت‌ دستگاه موسیقی ایرانی

0
  • ردیف
    در دنیای کنونی که علم وصنعت با سرعت فوق العاده به سوی پیشرفتند،هنر نیز ازاین قافله به دور نبوده ودر راستای پیشرفت قدم بر میدارد.
    هنر آواز ایرانی که یکی از شاخه های اصلی موسیقی ایرانی محسوب میشود با بهره گیری از شعر ادبیات فارسی شنونده خودرا، مانند فیلمی در پرده سینما آگاهی بخشیده وتصویر دیگری از زندگی برای او آشکار میسازد
    ،
    یعنی وقتی که زبان یارای سخن گفتن نداشته وباز میماند،موسیقی آغازمیگردد وشعر به صورت آوازی دل انگیز در آمده برکالبد و روان انسان،روحی دوباره می بخشد.
    هنر آواز ایرانی بازتاب درون فرد خواننده است
    در پیوند شعر و موسیقی،که کلام با نوا ترکیب میشود،آگاهی داشتن به
    روانشناسی ردیف موسیقی آوازی ایران یکی از ارکان اصلی موسیقی کلامی محسوب میشود.
    برداشتی کلی از حالات روانی دستگاهها وآوازهای ایرانی :


    ۱-دستگاه شور: آگاهی- درک- تفکر و اندیشه.
    ۲-آواز دشتی: سوز و گداز- گریه و زاری.
    ۳-آواز ابوعطا: گله وشکایت.
    ۴-آواز افشاری: افسوس و حسرت- هجران از معشوق.
    ۵-آواز بیات ترک: تعلیم- شادی درون.
    ۶-دستگاه همایون: متانت- سربلندی- نصیحت وپذیرش.
    ۷-آواز بیات اصفهان: نهایت احساس.
    ۸-دستگاه سه گاه: بزم و شادمانی- شور و شوق.
    ۹-دستگاه چهارگاه: ستیز و جنگ،حتی رو در روی معشوق- مقاومت و پیروزی- تلاش در رسیدن به آرزوهای دیرین عاشقی.
    ۱۰-دستگاه ماهور: رویا پردازی- پرش از قله شادی به همراه ذهنی رویایی- آرزو.
    ۱۱-دستگاه نوا: رازداری- حکایت.
    ۱۲-دستگاه راست و پنجگاه: ستایش معبود (خدا)- بزرگمندی و تعریف.
    حال می‌توانیم مواردی را جهت روشن تر شدن موضوع ارائه شده، بیان کنیم.
    مثال اول :
    در شعری ، که مطلع آن با بیت زیر شروع شده :

    تو هیچ عهد نبستی، که عاقبت نشکستی / مرا در آتش سوزان، نشاندی و ننشستی

    از نظر بار معنایی و حال روانی و درونی، این شعر حالت گله و شکایت دارد ،که بر این اساس هنرمند خواننده ای آن را در آواز ابوعطا اجرا نموده و دیگر هنرمند عزیزی آن شعر را در دستگاه ماهور خوانده اند. هر دو اجرا قابل تحسین بوده ولی از نظر معنایی و حالت روانی، شعر متناسب با آواز ابو عطا میباشد.
    مثال دوم :
    در شعری که مطلع آن با بیت زیر شروع شده :

    همه هست آرزویم که ببینم از تو رویی / چه زیان تو را که من هم برسم به آرزویی

    هنرمند عزیزی آن را در آواز سه گاه اجرا نموده و دیگر هنرمند محترمی آن را در دستگاه ماهور به صورت تصنیف نوشته و خوانده شده است. با توجه به بارمعنایی و حال درونی ، از آنجایی که حالت آرزو و رویا، درون شعر هویداست، بسیار متناسب با دستگاه ماهور میباشد.
    گاهی مشاهده میشود برخی آهنگسازان و یا خوانندگان با توجه به اینکه از شعرهای کلاسیک نیز بیشتر استفاده می کنند، بدون در نظر گرفتن معنا و حالت روانی شعر، در انتخاب دستگاه و یا مایه آوازی و همچنین ریتم دچار اشتباه شده و آهنگی غیر مطبوع میسازند.
    به عنوان مثال :
    در شعری که با مطلع زیر شروع شده :
    ما رند خراباتی و دیوانه و مستیم / پوشیده چه گوییم ، همینیم که هستیم
    معنا و حالت درونی و روانی شعر، حالتی است عرفانی، ولی متاسفانه آهنگساز صرف نظر از انتخاب دستگاه ریتمی که برای این آهنگ انتخاب کرده وزن شش و هشت با مترونم تند، که به کلی شنونده را از معنا و حال درونی شعر دور نموده و به کلام نیز لطمه وارد میکند.
    در پایان، امیدوارم مطالب بیان شده به ذهن هر خواننده این مقاله ، تصویر تازه ای از دنیای پر شور و حال موسیقی نشان دهد.
    در این دنیای وانفسا که اکثر ممالک بشری به جان هم افتاده ،با قدرت نمایی خود دیگری را میخواهد مغلوب خویش سازد،
    امیدوارم هنر زیبای موسیقی ،که تنها زبان صلح و آرامش در دنیاست، بتواند این سیل عظیم ویرانی را سدی باشد و تمامی جوامع را به صلح و دوستی برساند و پرچم انسانیت و انساندوستی و بشر دوستی را به قله وحدت برساند.
    منبع :
    محمدرضا سعیدی/مجله موسیقی ملودی

    همچنین ببینید:
    معرفی فیلم - جنگجوي درون

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    ممکن است شما دوست داشته باشید
    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.